Web designin trendit vuodelle 2020

Kasino

Web design eli verkkosivujen suunnittelu on monen suomalaisen työtä. Useimpien ammatti-ihmisten tulee seurata alan muutoksia ja muoti-ilmiöitä, eikä nettisivujen suunnittelu tee tässä mitään poikkeusta. Olivatpa työn alla suomalaiset nettikasinot, vastuullisten vaatteiden verkkokaupat tai vaikka putkifirman uudet kotisivut, on lopputuloksen oltava ajan henkinen. Jos muotia ovat selkeät ja ilmavat verkkosivut, ei asiakkaalle kannata tarjota sekavia, monenkirjavia ja erilaisten animaatioiden täyttämiä nettisivuja, ja niin edelleen.

Tähän artikkeliin on kerätty viimeisimmät trendit vuodelta 2020, ja muisteltu hieman viime vuotta.

Tummat sivut miellyttävät silmää

Vuonna 2020 on muotia tehdä verkkosivujen taustasta tumma. Tumman taustan valitsemiselle on toinenkin syy kuin trendien seuraaminen, ja se on se, että tummat sivut tuntuvat silmille miellyttävimmiltä kuin vaaleat sivut. Taustalla on myös kolmas syy, sillä teksti ja erilaiset design-elementit korostuvat tummaa taustaa vasten. Tumma tausta tuo siis selkeyttä, dynaamisuutta, paremman käyttäjäkokemuksen ja modernin vaikutelman – vinkki kannattaa laittaa korvan taa.

3D-elementit ja kerroksellisuus – hienovaraista kikkailua silmänruoaksi

Aiemmin monimutkaisten 3D-elementtien tuottaminen oli haastavaa ja kallista, mutta teknologia kehittyy koko ajan. Teknologian kehittyminen on saanut aikaan muun muassa sen, että aiemmin kalliit, kolmiulotteiset elementit ovat nyt helpompia ja halvempia toteuttaa. Kolmiulotteiset elementit verkkosivuilla yleistyvät varmasti vuonna 2020, ja samalla yleistyvät aiempaa erikoisemmat elementit. Tällainen kikkailu kiinnittää lukijan huomion, ja saa hänet viihtymään verkkopalvelussa aiempaa pidempään. Toki vierailija voidaan ”kiinnittää” verkkosivuille myös interaktiivisilla toiminnoilla. Tärkeintä on, että vierailija viihtyy, tekee halutun asian (kuten ostoksen) ja palaa vielä takaisinkin!

Verkkosivuille voi tuoda hienovaraista kikkailua myös kerroksellisuudella. Kerroksellisuudesta tulee mieleen useiden paitojen, puseroiden, takkien ja huivien pukeminen päällekkäin. Web designistä puhuttaessa tarkoitetaan kuitenkin syvyysvaikutelman luomista. Koska kolmiulotteisuus ja syvyysvaikutelma tulee luoda graafisen suunnittelun keinoin, tarkoittaa se muun muassa varjojen ja kohoavien elementtien luomista. Varjoja voi luoda myös teksteihin, ei vain kuviin. 

Erotu kilpailijoista tarjoamalla epätäydellisyyttä

Monet verkkosivut on suunniteltu litteiksi ja mahdollisimman täydellisiksi. Erotu kilpailijoistasi vuonna 2020 lisäämällä verkkosivuillesi jotain särmikästä – joko kolmiulotteisia elementtejä tai epätäydellisyyttä! Epätäydellisyys ei tarkoita tökkiviä ja epätoiminnallisia verkkosivuja, vaan käsin piirrettyjä elementtejä, mitkä tuovat firmaa lähemmäs sen asiakaskuntaa. Inhimilliset ja epätäydelliset elementit lisäävät mielenkiintoa brändiä kohtaan. 

Minimalismitrendi jatkuu edelleen

Minimalismi oli muotia nettisivujen suunnittelussa jo vuonna 2019. Tänä vuonna ollaan minimalistisia varsinkin navigoinnin suunnittelussa. Kun navigointi on mahdollisimman minimalistinen ja tekstin määrä on muutenkin pidetty mahdollisimman vähäisenä, on älylaitteidenkin käyttäjän helppo siirtyä sivulta toiselle. Miten viesti sitten välitetään? No, kuvilla, väreillä, otsikoilla, videoilla ja harkituilla animaatioilla. Digitaalisuus on tehnyt ihmisistä aiempaa kärsimättömiä, mutta kuvat ja videot onnistuvat edelleen kiinnittämään huomion. Toki verkkosivujen suunnittelijan tulee huolehtia siitä, että kuvat ja videot latautuvat nopeasti. Hitaus ja mobiiliepäystävällisyys ovat tänä päivänä varsinaisia surmanloukkuja verkkosivuille. 

Mobiiliresponsiivuus on ollut pinnalla jo pitkään, sillä älypuhelimien ja tablettien käyttö ylitti kotitietokoneiden ja läppäreiden käytön jo vuonna 2016. Näin ollen nettisivujen suunnittelijoiden on jo pitkään tullut huolehtia siitä, että sivut toimivat kaikilla laitteilla – ja että ne toimivat nopeasti. Sivujen on latauduttava alle kahdessa sekunnissa, muuten kävijät poistuvat saman tien, eikä Googlekaan välitä nostaa hitaita sivuja orgaanisten halutulostensa kärkipäähän.

Mikä oli muotia vuonna 2019?

Vuoden 2019 trendi-ilmiöt ovat menneen talven lumia, eikä aikaansa seuraavan nettisivujen suunnittelijan tarvitse enää välittää niistä. Kerrottakoon kuitenkin kaikille muille, mikä oli muotia viime vuonna. Vuoden 2019 trendi-ilmiöistä yksi oli kirkkaiden värien käyttö. Erityisen muodikas väri viime vuonna oli koralli. 

Viime vuonna oli muotia käyttää suuria ja tummennettuja fontteja – tämä muoti-ilmiö oli havaittavissa itse asiassa jo vuonna 2018. Vuonna 2019 verkkosivuista tehtiin mahdollisimman ilmavia lisäämällä ja/tai hyödyntämällä valkoisen tilan käyttöä. 

Minimalistinen design (mikä parantaa latausnopeutta) oli muotia jo vuonna 2019, samoin videoiden käyttäminen erilaisissa tuote-, palvelu- ja yrityskuvauksissa. Monelle kuluttajalle onkin tärkeää tietää, kuka tuotteen on valmistanut, siksi verkkosivulla kannattaa kertoa tuotteiden alkuperästä, valmistusprosessista ja yrityksen vastuuhenkilöistä. Autenttisuus kiehtoo – kannattaa siis käyttää omia valokuvia kuvapankkien sijaan ja kertoa aktiivisesti yrityksen tarinaa.